Suzuki & Methode

Shinichi-Suzuki-Vioolles

(S.Suzuki °17-10-1898 + 26-1-1998)

De Suzukimethode

De Suzukimethode is ontstaan uit een pedagogische filosofie van Shin’ichi Suzuki.

Het besef dat wereldwijd ieder kind zonder problemen zijn moedertaal leert spreken zette hem
aan tot het verder uitwerken van zijn eigen methode om viool aan te leren.

De hele aanpak is gebaseerd op natuurlijk leren en vertrekt vanuit het gehoor en veel luisteren.

Enkele aspecten van de Suzukimethode zijn:

* Jonge leeftijd:
Elk kind heeft zijn eigen leerritme maar viool leren kan al erg jong
Onze hersenen nemen het meest en gemakkelijkst op als we jong zijn

* Omgeving/Ouders/Leerkracht:
Kinderen spreken de taal van hun omgeving en de ouders hebben hiervoor veel geduld.
Hetzelfde met muziek… de ouders ondersteunen het kind stap voor sap bij het aanleren en oefenen thuis, als bij een concert!
Door in kleine overzichtelijke stappen te werken ontwikkelen we discipline, inzicht en doorzetting.

suzuki-viool
Shinichi-Suzuki-viool-nelgie

“Any child can develop, it depends on how we do it” (S. Suzuki) Ieder kind kan leren, veel hangt af van de aanpak en kennis die de omgeving biedt.”

* Herhaling:
De gekende stukken blijven we regelmatig herhalen. Dit zorgt voor vaardigheid en een mooi basisrepertoire!

* Groepslessen:
Kinderen oefenen hun taal/vioolspel door samen te spelen met kinderen van hetzelfde niveau.
Leren van elkaar werkt motiverend.
Ook wordt het groepsgevoel gesterkt en leert een kind zijn eigenheid en inbreng vinden in een groep.

* De persoon:
“Teaching is not my main purpose, I want to make good citizens.”
“If a child hears fine music from the day of his birth, and learns to play it himself, he develops sensitivity, discipline and endurance.”
(S.Suzuki)

Menu